Panel koleżeński w Publicznym Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Garwolinie. W piątek 29 listopada 2013 roku w Publicznym Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Garwolinie odbył się panel koleżeński.
Z tej okazji szkołę odwiedziło 10 przedstawicieli z innych szkół należących do Klubu Szkół Uczących Się:
$1· Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 w Sokołowie Podlaskim,
$1· Szkoły Podstawowa nr 81 w Warszawie,
$1· Szkoły Podstawowa w Nadarzynie,
$1· Zespołu Szkół w Strachówce,
Po powitaniu panelistów przez pana dyrektora Grzegorza Żołądek-Skupniewicz, przystąpiliśmy do omówienia obowiązków i przydziału zadań. O 9.50, po podzieleniu się na grupy ruszyliśmy na lekcje:
$1· Przedmiot: chemia. Temat: Ziarnista budowa materii. Prowadzący: mgr Grażyna Gajda
$1· Przedmiot: j.polski. Temat: Nieodmienne części mowy . Prowadzący: mgr Bernadetta Czerkawska,
$1· Przedmiot: religia. Temat: Chrystus obecny w kościele. Prowadzący: ks. Wojciech Sobieszek
$1· Przedmiot: matematyka. Temat: Wartość liczbowa wyrażeń algebraicznych. Prowadząca: mgr Jolanta Zając
$1· Przedmiot: język angielski. Temat: My family. Prowadząca: mgr Joanna Zielińska
$1· Zajęcia: koło języka migowego. Temat: „Co w trawie piszczy”. Prowadząca: mgr Marta Bilczewska
Podczas rozmowy podsumowującej ten etap wizyty, paneliści stwierdzili, że:
- „Lekcje prowadzone są z dużym zaangażowaniem nauczyciela. Podczas lekcji wykorzystywane są elementy OK.”
- „Nauczyciele zaangażowani są w pomoc uczniom. Szkoła jest przyjazna uczniom”
-„Nauczyciele stosują elementy oceniania kształtującego, motywują uczniów do pracy, stosują jasne, zrozumiałe komunikaty do uczniów; na lekcjach stosuje się różnorodne metody i formy pracy. Materiał utrwalony i powtarzany”.
-Uczniowie czują się bezpiecznie w szkole”,
- „Nauczyciele są życzliwi i zaangażowani, mają dobry kontakt z uczniami. Stosują aktywizujące metody nauczania, uczniowie są zaangażowani”.
- „Niewielu uczniów z różnych środowisk z rożnymi problemami. Uczniowie mają dobry kontakt z nauczycielem, panuje przyjazna atmosfera”.
- „Klasy nieliczne, uczniowie przed wejściem do sali ustawiają się parami. Na lekcji stosowane są różne formy i metody pracy”,
-„Uczniowie mają możliwość uczestniczenia w różnorodnych, ciekawych dla nich zajęciach pozalekcyjnych m.in. w kole języka migowego”,
-„Nauczyciele stosują elementy oceniania kształtującego-cele, nacobezu, samoocenę, ocenę koleżeńską. Motywują uczniów do nauki”.
Po omówieniu zajęć goście panelowi zwiedzali szkołę. Mieliśmy okazję zobaczyć m.in. jak funkcjonuje szkolny wolontariat, koło fotograficzne oraz jakie działania w zakresie edukacji globalnej podejmują uczniowie.
Kolejnym punktem wizyty panelowej były rozmowy z:
$11) uczniami na temat podejmowanych przez nauczycieli działań wychowawczych m.in. wprowadzenia kontraktów klasowych , stosowania elementów OK
$12) rodzicami na tematdziałań wychowawczych podjętych przez szkołę w zakresie przestrzegania przez uczniów norm społecznych oraz refleksji o stosowaniu elementów OK
$13) nauczycielami na temat działań mających na celu przestrzeganie przez uczniów norm społecznych oraz refleksji o stosowaniu elementów OK
Z odbytych rozmów paneliści wyciągnęli następujące wnioski:
- „Uczniowie są pozytywnie nastawieni do OK., widzą plusy takiego sposobu prowadzenia zajęć. Dobrze czują się w swojej szkole. Akceptują zasady porządkowe(oddawanie telefonów na początku lekcji, ustawianie się w pary przed lekcją”.
- „Uczniowie są zadowoleni z nacobezu, bo wiedzą, czego się uczyć. Patyczki podnoszą ich motywację do nauki. Dziennik elektroniczny pomaga w kontakcie z rodzicami. Uczniom podoba się praca w grupach, ocena koleżeńska-uważają, że dzięki temu lepiej pracują”.
- „Dzięki programowi SUSOK nauczyciele zacieśnili współpracę z rodzicami-rodzice bardziej włączyli się w pracę szkoły”.
- „Nauczyciele są bardzo zaangażowani w pracę z uczniami, cechuje ich życzliwy stosunek do uczniów”.
- „Rodzice są bardzo zaangażowani w funkcjonowanie szkoły, współpracują z nauczycielami. Rodzice są dumni ze szkoły, do której uczęszczają ich dzieci, są zadowoleni z programów, w których uczestniczy szkoła”.
- „Nauczyciele dostrzegają efekty stosowania nacobezu, dobre są ich relacje z uczniami. Wskazują na efekty współpracy z rodzicami”.
-„Rodzice bardzo pozytywnie wyrażają się na temat szkoły. Uważają, że nauczyciele są dla uczniów i dla nich. Czują się ważni, wysłuchani i traktowani poważni, jako partnerzy”.
Kulminacyjnym punktem spotkania był panel. Rozpoczął się on od powitania wszystkich gości przez pana dyrektora. Następnie moderatorka panelu reprezentujący Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej – Izabela Jaskółka-Turek przedstawiła reguły i cele spotkania.
Szkoła pracowała nad dwoma celami:
Cel I – Uczniowie przestrzegają norm obowiązujących w szkole- prezentacja Piotr Dziwiszek
Cel II – Nauczyciele wspierają uczniów w procesie uczenia się poprzez stosowanie elementów oceniania kształtującego– prezentacja Elżbieta Rękawek
Podczas dyskusji panelowej panel iści oraz nauczyciele garwolińskiego gimnazjum wspólnie zastanawiali się w jaki sposób najlepiej wprowadzać elementy oceniania kształtującego oraz jakie działania podjąć w zakresie dalszej pracy nad przestrzeganiem norm społecznych przez uczniów. Dzieliliśmy się własnymi doświadczeniami w tym zakresie.
Zgodnie z procedurą po dyskusji panelowej udaliśmy się na wewnętrzną, zamkniętą naradę. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że Publiczne Gimnazjum nr 1z Oddziałami Dwujęzycznymi w Garwolinie zasługuje na tytuł Szkoły Uczącej Się.
Spotkanie zakończyło się uroczystym wręczeniem dyrektorowi szkoły certyfikatu SUS.
Gratulujemy raz jeszcze wszystkim nauczycielom i dyrekcji szkoły, uczniom i ich rodzicom! Dziękujemy za dobrą organizację i dobrą atmosferę. Szczególne podziękowania kieruję na ręce pani Beaty Liszko-rzeczniczki SUS, która dzięki swojej konsekwencją, życzliwości i umiejętności „zarażania innych” entuzjazmem i energią do działania, sprawiła, że wszystko się udało.
Moderatorka panelu z ramienia CEO – Izabela Jaskółka-Turek
Informacja na egarwolin.pl tutaj :)