PROJEKT „SZLAKIEM WODY”
20 września 2016 r uczniowie klas: IIa i IIb gimnazjum zakończyli realizację projektu edukacyjnego SZLAKIEM WODY. Na podsumowanie projektu uczniowie udali się do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie na zajęcia laboratoryjne z biologii i chemii.
Zajęcia w laboratorium biologicznym przybrały niespotykaną formę. To nie była standardowa lekcja biologii, lecz gra. Na bezludnej wyspie miał przetrwać zespół, który pierwszy znajdzie pitną wodę. Aby to zrobić, trzeba było rozwiązać kilka problemów badawczych.
Podczas zajęć uczniowie:
· poznali zasady klasyfikacji i sposoby identyfikacji organizmów bezkręgowych z grupy stawonogów i mięczaków,
· pracowali z kluczami do oznaczania organizmów wodnych,
· pracowali z mikroskopem i przygotowywali preparaty świeże,
· poznali rolę organizmów wodnych o wąskim zakresie tolerancji na czynniki środowiska w monitorowaniu jego zmian
· poznali wartość zasobów wody pitnej w życiu człowieka,
· uczyli się racjonalnej gospodarki zasobami wody.
Druga grupa uczniów miała zajęcia w laboratorium chemicznym pod tytułem „Szybkie i wściekłe”.
W czasie zajęć uczniowie poznali następujące zagadnienia:
· - co to są katalizatory i jak działają
· - czym są i jak działają enzymy
· - wpływ różnych związków chemicznych na taką samą reakcję chemiczną
· - zastosowanie katalizatorów w przemyśle
· Po zajęciach w laboratorium uczniowie oglądali wystawy na tematy związane z wodą pod tytułem „Ścieżka wodna” oraz „Płyń lub giń”
· Zapoznali się z następującymi tematami:
· - dlaczego znikają statki w Trójkącie Bermudzkim
· - Jak powstaje wir
· - na czym polega wydobycie zatopionych statków
· - mogli również sprawdzić prawo Archimedesa