ROZKŁAD MATERIAŁU DO ZAJĘĆ WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE W ROKU SZK. 2018/2019
Wg podstawy programowej z dnia 24 lutego 2017 (rozp MEN)
Klasa V A, VB, VC
nr zajęć |
Temat zajęć |
uczestnicy |
1. |
Wprowadzenie w tematykę zajęć. Rodzina – co to znaczy? |
Cała klasa |
2 |
Tradycje rodzinne |
Cała klasa |
3 |
Członkowie mojej rodziny- galeria rysunków |
Cała klasa |
4. |
„Jak to w rodzinie – radości i smutki” |
Cała klasa |
5,6 |
„ Ja i moi koledzy/koleżanki” – koleżeństwo i przyjaźń |
Cała klasa |
7 |
Prawa dziecka |
Cała klasa |
8,9 |
„ Decyzje dobre i złe” |
Chłopcy/dziewczęta |
10,11 |
„Umiem wybierać” - asertywność |
Chłopcy/dziewczęta |
12,13 |
„ Co to znaczy dojrzewanie?” |
Chłopcy/dziewczęta |
14,15 |
„ Mój zwykły dzień” |
Chłopcy/dziewczęta |
16 |
„ Zdrowo jem, zdrowo żyję” |
Cała klasa |
17,18 |
„Wiem, co jem” – gra edukacyjna |
Chłopcy/dziewczęta |
19 |
Podsumowanie zajęć. |
Cała klasa |
Klasa VIA, VIB, VIC
nr zajęć |
Temat zajęć |
uczestnicy |
1. |
Znaczenie rodziny w życiu człowieka, role rodziców, role dzieci |
Cała klasa |
2,3 |
Gdy rodzina się powiększa |
Chłopcy/dziewczęta |
4. |
Koleżeństwo i przyjaźń |
Cała klasa |
5,6 |
Sposoby rozwiązywania konfliktów |
Chłopcy/dziewczęta |
7,8. |
O podejmowaniu decyzji, normy i prawa
|
Chłopcy/dziewczęta |
9 |
Magia reklamy – papierosy, alkohol
|
Cała klasa |
10. |
Narkotykom mówię NIE |
Cała klasa |
11. |
Zagrożenia cyberprzestrzeni
|
Cała klasa |
12,13 |
Przemoc w szkole i w Internecie – jak sobie radzić? |
Cała klasa |
14,15. |
Zawsze chcę być bezpieczny |
Cała klasa |
16,17 |
Trudne problemy dojrzewania |
Chłopcy/dziewczęta |
18,19. |
„Jak o siebie dbać?” – codzienna higiena |
Chłopcy/dziewczęta |
Klasa VIIIA, VIIIB, VIIIC, VIIID
nr zajęć |
Temat zajęć |
uczestnicy |
1. |
Miłość w życiu człowieka, przejawy, rodzaje. |
Cała klasa |
2. |
Dojrzałość do małżeństwa |
Cała klasa |
3,4 |
Przemoc w rodzinie, w tym przemoc seksualna – kto może pomóc? |
Chłopcy/dziewczęta |
5 |
Relacje rodzice-dzieci, konflikt pokoleń. |
Cała klasa |
6,7 |
Inicjacja seksualna |
Chłopcy/dziewczęta |
8,9 |
Nastolatka w ciąży |
Cała klasa |
10,11 |
Ciąża i poród |
Chłopcy/dziewczęta |
12,13 |
Planowanie rodziny, metody antykoncepcji |
Chłopcy/dziewczęta |
14 |
Kobiecość i męskość |
Cała klasa |
15 |
Fazy rozwoju człowieka |
Cała klasa |
16,17 |
Choroby przenoszone drogą płciową |
Chłopcy/dziewczęta |
18 |
Niepełnosprawni – czy naprawdę inni? |
Cała klasa |
19 |
Media i ich manipulacje |
Cała klasa |
Klasa IIIA, IIIB gimnazjum
nr zajęć |
Temat zajęć |
uczestnicy |
1. |
Małżeństwo – sztuka bycia razem a przemoc w rodzinie |
Cała klasa |
2 |
Przemoc wobec dzieci, w tym przemoc seksualna |
Cała klasa |
3,4 |
Nastolatka w ciąży cz.I |
Chłopcy/dziewczęta |
5,6 |
Nastolatka w ciąży cz. II |
Chłopcy/dziewczęta |
7,8 |
Planowanie rodziny, antykoncepcja |
Chłopcy/ dziewczęta |
9 |
Od poczęcia do narodzin – 9 miesięcy życia |
Cała klasa |
10,11 |
Ciąża i poród |
Chłopcy/dziewczęta |
12,13 |
Choroby przenoszone drogą płciową |
Chłopcy/dziewczęta |
14 |
AIDS – co trzeba wiedzieć? |
Cała klasa |
15,16 |
Współczesne zagrożenia – pułapka różnych uzależnień |
Cała klasa |
17 |
Media i ich psychomanipulacje |
Cała klasa |
18 |
Czym jest konflikt pokoleń? |
Cała klasa |
19 |
Zmieniam siebie przez pomoc innym – idea wolontariatu |
Cała klasa |